Es precisament això el que resulta mes
frustrant del mon (econòmic) actual (però que no es novetat, ni exclusiva del
mon actual, per la qual cosa resulta doblement frustrant). Però es que s’ha
accentuat quan mes “radical” ha esdevingut el liberalisme: ja no som amos del
nostre propi destí, i els premis no es troben en consonància amb els mèrits.
Passa mes aviat el contrari: paguen justos per pecadors, tant en el si de les
pròpies empreses, com en el terreny de les finances i els serveis públics. Obrim
els diaris, naveguem per Internet, o engeguem la televisió, i veiem com, quan
es produeix algun tipus d’”enfonsament”, els “damnificats” reben “càstigs” molt
diferents, i en cap cas en proporció amb els seus mèrits i demèrits (els quals
mai es determinen, per altra banda). Indemnitzacions milionàries, contractes
blindats, jubilacions daurades, clàusules secretes... o be el quedar-se al
carrer amb una ma per davant i una per darrera. I a la hora de repartir els
beneficis quan les coses van be, la proporció no canvia massa. Uns sempre
guanyen (en siguin responsables de l’èxit o del fracàs, o no), els altres
guanyen una mica, o ho perden tot. En realitat, aquest “principi” de “justícia
divina” mai ha format part dels principis i lleis del liberalisme, sinó mes
aviat el contrari. Te orígens en el Mon Antic, ha rebut la sanció bíblica, i es
troba present a totes les utopies, incloent la socialista i l’anarquista.
Sembla ser una cosa lògica, de sentit comú, evident. Però, en realitat, no es
troba entre les poques lleis del liberalisme. Mai ningú va arribar a assegurar
que seria dins del liberalisme on mes probablement es pot aconseguir que el Mon
sigui just amb un mateix, que es reconeguin els mèrits o que no es malbarati el
talent (tampoc el contrari). La Història, la experiència i la pràctica ha
demostrat que, en aquest sentit, no es millor que qualsevol altre sistema.
A l’autor no li importa que el qualifiquin
d’il·lús, d’ingenu, d’utopista, d’irrealista (i l’omple d’orgull que l’acusin
de “marxista”, “comunista” o “desfasat”). En resumides comptes, el model de
l’Estat fort i econòmicament actiu, garant dels serveis públic, no es altra
cosa que l’”Estat Providència”, o l’”Estat del Benestar” que la majoria dels
partits polítics europeus, de diferent signe ideològic, van arribar a defensar,
en un moment o un altre. I no només això: ho van construir. No en la mateixa
proporció a tot arreu, però va ser en realitat, i encara ho es a molts indrets,
encara que, de defensors fervents i incondicionals,
ja no queden masses. Vull dir que es possible que siguin molts els que parlen
de “defensar-lo”, “mantenir-ho”, “fer-ho viable” (això ja es mes inquietant), però
ningú de “fer-ho créixer”, de fer-ho evolucionar, d’explotar a fons les seves
potencialitats i possibilitats, que son moltes. La solució es troba aquí:
desenvolupar de tal forma aquest “Estat del Benestar” que esdevingués
“imbatible”, tan poderós i fort que pogués arribar a fer tòrcer el braç al
mercat, que fes de dic de contenció contra aquest, que pogués proporcionar un
espai de seguretat, de llibertats i serveis garantits, on les persones siguin
tractades com a ciutadans de ple dret, i no només com a consumidors i
productors. Un espai des de qual també es pogués arreplegar forces,
coneixements i habilitats que es puguin fer servir per a transitar per l'oceà
procel·lós de les forces del capital.
Qui te, avui dia, prou voluntat política per a
transitar per aquest camí, per a fer front als excessos del liberalisme, de la
liberalització, de la privatització, la desregulació i de la tirania dels
mercats? Per desgràcia, molt pocs, tot i que hi ha senyals (per exemple, a
Grècia) que alguna cosa s’està movent. Però de moment, la única cosa que impera
es un pessimisme generalitzat. Un pessimisme, que evidentment, te responsables
polítics concrets. Des de aquestes línies, apunto amb el meu dit acusador no
pas als que es proclamen a si mateixos “liberals”, perquè ells sempre havien propugnat
la preponderància absoluta del lliure mercat sobre qualsevol altra cosa (en
això son coherents: la gent suposo que sap a qui vota), sinó a la “galàxia
socialdemòcrata”, a tots aquells que s’anomenen a si mateixos “socialistes”, i
que militen i simpatitzen amb les sigles agrupades sota el paraigües de la
Internacional Socialista, i aquells que “presumeixen” de que el seu “ideal”
socioeconòmic es afí a la socialdemocràcia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada