La culpa no va ser tota de la banca, tot i que
aquesta hauria d’estar en primera filera de la banqueta dels acusats. Ja hem
esmentat que no es exacte que la banca sigui 100% privada, i per tant,
“neutral” i responsable només davant dels seus accionistes. Moltes entitats,
sobre tot les Caixes d’Estalvi (però no només elles) tenen vincles, directes i
indirectes, amb Administracions Públiques (perquè així ho marca la llei), i lligams
personals amb càrrecs públics i partits polítics. Per no parlar de les relacions
ideològiques: ja sabem on van a parar exministres i antics alts càrrecs (no
sempre ni a tot arreu i tampoc en la mateixa proporció entre tots els partits i
entre totes les ideologies: qui vulgui ignorar aquest important fet està mirant
a la realitat amb només un ull). I no només en aquest nivell: entre empreses
privades i banca també hi ha vincles, sense que això impliqui cap
irregularitat, donat que tots son empreses privades i no tenen que donar
explicacions a tercers. Els crèdits, i això ho sap tothom, no es concedeixen amb
la mateixa facilitat a tothom. Simplificant una mica, es pot dir que les
comptes de resultats de determinades entitats bancàries estan vinculades amb el
finançament de determinades obres i determinades polítiques. Això no te per què
implicar necessàriament corrupció o altres delictes: en la majoria dels casos,
es tracta, senzillament de que, per a aconseguir diners, les Administracions havien
de demanar diners a crèdit. Però en molts casos (que quedi constància que no en
tots) les coses van anar massa lluny. Ja he dit que es obligació professional
d’aquell que concedeix un crèdit assegurar-se de que serà retornat, i retornat
en les condicions pactades. El no assegurar-se d’això, implica una manca de
professionalitat, una lleugeresa i una irresponsabilitat. I una
irresponsabilitat que va (molt) mes enllà de la pròpia entitat bancària, la
seva solvència i el seu compte de resultats, perquè, com ja hem vist, de les
entitats bancàries depèn tota la economia, i en últim termini, també les
finances públiques. Una decisió empresarial privada que ha esdevingut en un
greu problema de finances públiques. O de com els negocis particulars influeixen
(negativament) en la butxaca i en la qualitat de vida, els drets i les llibertats
de tothom.
Un bon dia, tothom es va llevar, i es va
adonar que, en realitat, tothom estava endeutat. El particulars ja no podien
pagar els seus crèdits perquè s’havien endeutat mes de la seva capacitat (i la
banca ho havia tolerat). Els que tenien hipoteques no les podien pagar, i
perdien les seves propietats. Però la banca no podia vendre aquestes propietats
perquè, com que havien perdut valor, ja no resultaven un negoci “llaminer”, no
hi havia ningú que volgués gastar diners en comprar-les, i els era impossible
convertir-les en líquid. Les Administracions públiques estaven ofegades pel seu
deute, i tenien que reduir despesa per a pagar-ho. Les empreses no cobraven de
les Administracions, no podien quadrar els seus pressupostos, i tenien que
plegar o fer fora a molta gent. Amb l’augment de l’atur, es reduïa el consum. I
si es reduïa el consum, les empreses encara tenien mes dificultats, i les
Administracions públiques encara tenien menys ingressos. I ja no podien demanar
mes crèdit a la banca perquè aquesta s’havia quedat sense liquiditat. Era un
cercle viciós. I en això estem ara.
Els
mateixos Estat es troben “entrampats” en aquest “cercle viciós”, però a un
nivell encara mes greu. Ja havíem parlat de que, com que no es possible emetre
moneda, la única forma d’aconseguir diners es demanant crèdit, i generalment a
l’estranger (a qui, a quin país, al mon de les finances globalitzades, es
irrellevant), al que s’anomena “mercat del deute”. En principi, qualsevol hi
pot comprar deute a aquest mercat (els ciutadans de a peu, també), però els
Estat només es fixen en aquells que poden comprar gran quantitat de deute, es a
dir (un cop mes) els bancs. Ja hem dit que als bancs els “encanta” comprar
deute perquè tradicionalment era un guany segur. Però ara resulta que ja no es
tan segur. Hi ha dubtes sobre les capacitats de determinats països per a poder
pagar allò que diuen els paperets que han emès. Hi ha problemes de liquiditat.
El punt que s’ha d’entendre es que els països, com els particulars, les
empreses i els bancs, no tenen sacs de bitllets (ni cap altra cosa semblant; ni
or, ni argent, ni diamants) a sota les voltes del seu Banc Central, o a algun amagatall
secret. Els estats tenen problemes de liquiditat, perquè les deutes s’han de
pagar en diners constants i sonants. I per a aconseguir aquesta liquiditat, els
Estats “emeten” mes i mes deute. Quin es el límit? Els economistes diuen que un
límit raonable es endeutar-se fins a un 60 per cent del PIB d’un Estat, tot i
que no hi ha cap llei ni financera ni matemàtica que la sostingui. Es, mes que
res, una llei empírica, basada en la experiència. Els Estat que han passat
d’aquest límit, en general, han tingut problemes, tot i que la casuística es
molt variada. Be, però que passa si un Estat ha de fer front a un pagament
urgent i no te liquiditat? Doncs la única solució (i realment la única) es
emetre deute encara que això impliqui endeutar-se encara mes. I es exactament
aquí on es troba el punt crític de tota la crisi financera i econòmica (i també
política) mundial que estem patint.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada