Marx va definir
un concepte interesantíssim i que ha demostrat tenir una durada, o recorregut,
interminable i que possiblement es la par que millor ha sobreviscut del seu
sistema filosòfic. Marx va parlar de la “superestructura”, que es tot allò que
es construeix o basteix sobre la “infraestructura”, o el sistema econòmic, o
les “relacions de producció”. Marx va defensar que la societat, i les
dinàmiques que es desenvolupen en el seu si (manifestacions culturals, idees
dominants, grups polítics), havia d’estar per força condicionada i determinada
pel tipus d’economia de la qual extreia la riquesa, o els mitjans de vida. El
fervent, i brillantíssim seguidor de Marx Antonio Gramsci, dos generacions
posteriors a Marx, va aprofundir en aquest anàlisi i va introduir el concepte
del que tracta aquest text. Segons Gramsci (i Marx) una, o “la” “Cultura
Dominant” (o hegemònica) era una cosa (aparentment) tan senzilla com “la
cultura de la classe dominant”. Però, precisament pel fet de ser “dominant”, no
sembla la cultura de només una part de la societat, sinó de tota la societat:
entre les seves principals característiques es troba el fet de que no sembla
“imposada”, sinó mes aviat “consensuada”, una mena de “comú denominador”, un
“punt de trobada”, la “base de la convivència”, i els seus fonaments semblen
sòlids, i arrelats en els resultats, el temps i encara mes, en el sentit comú.
“El millor del mons possibles”, o “l’únic sistema possible” son qualificatius
característics (referits a ella mateixa) de tota cultura dominant. No es d’estranyar,
ja que la classe dominant ho es perquè controla els governs, les institucions i
els aparells estatals, i pot controlar (no absolutament, però si força) el que
es publica, imprimeix o s’ensenya. Pot ser discutida i criticada, i fins i tot
reformada parcialment, i també mutar en el temps, però els seus trets bàsics
seguiran sent els mateixos. Naturalment, no n’hi ha prou amb la propaganda, la
censura o la intoxicació. Per a que una cultura dominant sigui tal, ha de poder
mostrar resultats, proves, evidències tangibles de que “funciona” o que al
menys pot arribar a funcionar. Ha d’haver una suficient “massa social” que hi
“cregui”, que s’hi senti a gust, o que consideri que hi te lloc, que hi ha
futur per ella, que hi ha un camí que la pot portar a l’èxit o al benestar. Que
com a mínim, sigui un marc o punt de partida del qual, amb les oportunes
reformes i reorientacions, es pugui arribar a un estatus molt mes proper al que
seria una situació ideal. La “cultura dominant” es el principal instrument de poder,
defensa i dominació per part de la classe dominant, mes enllà d’altres mes
“visibles” i materials com les lleis, constitucions, la policia o els cossos
armats. Es un sistema d’”anticossos” que el propi sistema crea davant els que
pretenen qüestionar-lo d’arrel. Mentre la cultura dominant ho sigui, no serà
possible cap canvi en profunditat, cap “trencament”, cap revolució.
Tornem un altre cop a la
realitat. La societat de la segona dècada del segle XXI no te gran cosa a veure
amb la societat sobre la que van escriure Marx i Gramsci. Al menys, pel que es
refereix als seus aspectes externs. Han passat dues Guerres Mundials, ha sorgit
i ha desaparegut la Unió Soviètica, el sufragi universal es una realitat, com
també ho ha estat l’expansió del dret a l’educació, el volum i el paper de
l’aparell estatal i supraestatal en la societat i l’economia han crescut
moltíssim, l’abandonament del patró or ha fet que la massa monetària global
s’expandeixi fins gairebé l’infinit, “accelerant” els ritmes i cicles de l’economia,
la globalització es una altra realitat, com ho son les migracions i moviments
de població o la evidència de que els recursos naturals son finits i que el
planeta el vulnerable, la tecnologia ha evolucionat a un ritme cada cop mes
accelerat i es un actor econòmic mes, han hagut tota mena de crisis i “booms”
econòmics, s’ha aprés (en alguns casos) d’ells, els usos i costums socials,
econòmics i polítics han fet que estiguin vivint a un altre planeta... Alguns
d’aquests fets realitats han estat conseqüència de la pura evolució de la
societat, però la majoria han estat productes, per una banda, del caràcter
bàsicament inestable i ciclotímic de l’economia del mercat, i d’altres han
estat degut a lluites i desafiaments als paradigmes de la “cultura dominant” de
cada moment. Es pot dir que la dita “cultura dominant” ha anat evolucionant a
base de cops, desfetes dialèctiques (i en alguns casos, físiques), adaptacions
i instint de supervivència. Simplificant molt, però sense mancar a la realitat,
es pot dir que la principal “mutació” o “gir” que ha fet la “cultura dominant”
respecte al “capitalisme manchesterià” ha estat passar de contemplar la classe
treballadora de ser un simple “factor de producció”, un “capítol de despesa” (i
també una font de maldecaps i problemes), a ser “consumidors” i “clients”,
imprescindibles, com a col·lectiu, pel funcionament de l’economia des de la
banda de la demanda. Tot i que no de bon grau, sinó a base de “bufetades” i
“evidències”, el capital va acabar entenent que pagar uns bons sous (i unes
bones assegurances mèdiques, d’atur i de jubilació, i unes vacances pagades) no
eren només una despesa assumible, sinó que incrementava el mercat potencials
pels seus productes. En aquest sentit, es pot dir que la llei de l’oferta i la
demanda s’ha “democratitzat”. O que s’ha signat un nou pacte social, s’ha
reformulat la relació entre capital i treball.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada